DOD Jurajov Dvor
Dňa 6.9.08 - sobota sa uskutočnil Deň Otvorených Dverí vo Vozovni
Jurajov Dvor
ÚVOD: (doprava-bratislava.estranky.sk)
V sobotu 6. septembra 2008 sa v areáli vozovne Jurajov dvor uskutočnil deň otvorených dverí. Pre všetkých návštevníkov bol počas celého dňa pripravený zaujímavý program.
Pred vstupom do areálu dostal každý návštevník plagátik so stručnou mapkou areálu vozovne a s programom Dňa otvorených dverí. Od hlavného vchodu pokračovali návštevníci podľa toho, čo chceli vidieť. Niektorí sa išli pozrieť na program na hlavnom pódiu, iní dali prednosť prehliadke historických a moderných vozidiel.
Najväčší záujem bol pochopiteľne o historické električky. Počas dňa otvorených dverí sa prezentovali historické električky GANZ #104, BMEŽ #18, DPMB #38 + vlečný vozeň SGP #135 a ČKD Tatra T2 #215. V ústredných dielňach si návštevníci mohli pozrieť aj historické vozidlo BMEŽ #31, ktoré je tesne pred dokončením rekonštrukcie. Veď kto by už nevyužil možnosť pozrieť sa do interiéru historickej električky, posedieť si v nej a prípadne aj zazvoniť.
Okrem historických električiek sa v areáli vozovne objavili aj historické trolejbusy Škoda - Sanons S 200 Tr #6505, Škoda 9Tr #53, i FBW - Oerlikon #80. Do historického trolejbusu Škoda – Sanons sa pozrieť nedalo. Ako nám povedal jeden u pracovníkov DPB, tento trolejbus je v zlom technickom stave. Návštevníkov vozovne nepúšťali do vozidla z bezpečnostných dôvodov. V tomto trolejbuse totiž hrozilo prepadnutie schodov i podlahy. Ako nám tento pracovník povedal, tento trolejbus by mal byť v najbližšej dobe zrekonštruované aspoň do vystavovateľného stavu. Pôvodne sa hovorilo o tom, že tento trolejbus sa
zrekonštruuje do 100. výročia trolejbusovej dopravy v Bratislave, ktoré bude už budúci rok. Podľa našich informácii to však rekonštrukcia tohto vozidla do budúceho roku stihnúť nemusí. Všetko totiž závisí od technického stavu vozidla a od toho akú veľkú rekonštrukciu bude vlastne potrebovať. Často sa totiž stáva, že vozidlá idúce na malú technickú prehliadku nakoniec skončia pri veľkej prehliadke, ktorá trvá niekoľko mesiacov. Okrem toho netreba zabúdať ani na skutočnosť, že pracovníci v dielňach neopravujú len historické vozidlá. Rekonštrukcia historického vozidla je často krát prerušená a to nielen kvôli nevyhnutnej oprave nejakého moderného vozidla, ale aj pre chýbajúce náhradné diely, ktoré sa dajú len veľmi ťažko zohnať a pre ktoré sa nemôže pokračovať v rekonštrukcii. Historický trolejbus FBW - Oerlikon #80 je už zrekonštruovaný do vystavovateľného stavu.
Keďže pracovníci DPB nemali k dispozícii dostatok koženého materiálu, časť lavice na sedenie je preto ešte nedokončená. Namiesto koženej lavice je tam iba drevená doska. Tento trolejbus už asi nikdy jazdiť nebude. Na jeho spojazdnenie totiž chýbajú náhradné diely. A ak by doňho namontovali súčiastky z iných trolejbusov, bol by síce pojazdný, ale už by to nebolo originálne historické vozidlo. Jediným pojazdným historickým trolejbusom je Škoda 9Tr #53. Tieto dva trolejbusy si mohli návštevníci pozrieť aj z vnútra.
V rámci areálu vozovne premávala Karosa Cabrio, ktorá návštevníkov bezplatne vozila po areáli vozovne. Kto sa chcel pozrieť do dielni ťažkej údržby električiek, musel sa odviesť Prešporáčikom. Nevýhodou Prešporáčika bolo, že počas celého dňa premávalo iba jedno jediné vozidla a to navyše nemalo ani vlečný vozeň.
So sprievodných akcii spomenieme napríklad detské hry a súťaže, jazdu zručnosti vodičov DPB, jazdu známych osobností na električke, či nábor nových vodičov. Najväčší záujem bol však pokus o Slovenský rekord v podaní najznámejšieho rekordmana Juraja Barbariča.
Na pódiu bol pre všetkých návštevníkov pripravený bohatý program, ktorý bol predpoludním zameraný najmä pre deti. V rámci neho predpoludním vystúpili mažoretky, folklórny súbor Vienok, či skupina historického šermu WAGUS. Popoludnie už patrilo hudobným skupinám LOJZO, Gladiátor, či Dominike Mirgovej a jej skupine.
Do areálu vozovne sa návštevníci mohli dostať linkami č. 2, 4, 53, 63, 65 a 67 ktorých premávka bola bezplatná. Okrem týchto liniek do areálu vozovne bezplatne premávali mimoriadne linky č. 10, X63 a X96. Linka X63 premávala z Hlavnej stanice na zastávku Bojnická, respektíve Vozovňa Jurajov dvor. Na linke premávali 2 vozidlá typu Karosa B741CNG a 1 vozidlo Karosa B741 ktoré nemalo na Transparente BUSE X63 ale 63. Linka X96 premávala po trase linky č. 96 z Petržalky, Prokofievovejk Vozovni Jurajov dvor a na túto linku boli nasadzované aj TAMBUSY.
Linka č. 10 premávala medzi Tunelom a Vozovňou Jurajov dvor na ktorej premávali električky typu ČKD - Tatra K2S s reklamou Bratislava - Little Big City.
Hoci toto podujatie malo celkom slušnú propagáciu, predsa len sa na ňom vyskytli určité nedostatky. Prezentácia historických vozidiel bola totiž chabá. Hoci priestoru na vystavovanie bolo dosť, z historických autobusov však boli vystavené iba Škoda 706 RTO a Karosa Cabrio. Všetky súťaže boli orientované výhradne pre menšie deti, takže pre starších návštevníkov areálu boli
neatraktívne. Aj program na pódiu mohol byť lepšie zostavený. Ak sa však pozrieme na celkovú organizáciu, tá bola počas celého dňa otvorených dverí zvládnutá veľmi dobre a už teraz sa môžeme tešiť na ďalší deň otvorených dverí, ktorý by mal byť už budúci rok.
Na úplný záver vám ponúkame pohľad na interiér historických vozidiel MHD.
- autobusy -
- električky- -trolejbusy- Veríme, že sa vám tieto fotky páčia
Ďalej (www.dpm-prk.estranky.sk)
Dostať ste sa tam mohli linkou X63 z Hlavnej Stanice na Bojnickú a na zastávku Vozovňa Jurajov Dvor
Na linke premávali 2 vozidlá typu Karosa B741CNG
a 1 vozidlo Karosa B741 ktoré nemalo na Transparente BUSE X63 ale 63
Alebo aj linkou X10
Od: Tunela, cez: Nábrežie, Most SNP, Šafárikovo námestie, Špitálska, Štainerova ul., Nová Doba, Vajnorská ul., Voz. Jur. Dvor a späť cez: Nám. SNP, Kapucínsku a do Tunela
Na linke premávali električky typu ČKD - Tatra K2S s reklamou Bratislava - Little Big City
Ale aj linkou X96 z Petržálky
- Električky -
Jak ste vošli do vozovne (Jurajov Dvor) ste museli trocha prejsť a na pravej strane ste videli Kolajbrus Schörling #8431 Ktorý bol postavený z električky 6MT #70 riadí sa ako dvonápravové električky napr. #18, #104, #38...
Ďalej ste mohli vidieť historické električky
GANZ #104 Rekonštrukcia na motorový vozeň s výzbrojou Siemens D 612
Postavenie nového motorového vozňa č. BMEŽ / DPMB #44
(popisu vozňa BEÚS č. 44)
Po poškodení karosérie v roku 1995 na starom podvozku sa našiel dátum jeho výroby zlikvidovala sa karoséria (okrem strechy) a po rekonštrukcii na motorový vozeň GANZ ev. č. 104 - novopostavený vozeň bol prvý krát predstavený na otvorení zrekonštruovanej koľajovej križovatky na Námestí SNP 31.7.1998.
Vozeň je už príliš starý a tak premáva z času na čas nahradila ho
ČKD - Tatra T2 #215 a historická súprava 38+135
BMEŽ 11-20 #18 bola už zrekonštrulovaná okolo roku 2005 kedy mala premávať od: 15.9.2008. Ale nemala technické papiere do roku 2008 jej zriedkavo vymieňali súčiastky a
dňa 26.Apríla 2008 viezla svadbu.
dňa 27.Apríla 2008 na dni Bratislavy, keď historické električky mali premávať na linke
H1 z Národného Divadla-Nám. SNP-Vazovova-Špitálska-Nám. SNP-Tunel-Nábrežie-Národné Divadlo.
Pripojili k nej vlečný vozeň SGP #135 a vyrazila z vozovne Krasňany najprv do Ružinova na objednávku cez mesto a 2 krát do Tunela a v zákrute na ceste k Námestiu Ľudovíta Štúra a tam turisti vystúpili cca 5 minút. Pritom brzdili súpravu električiek ČKD - Tatra T6A5 na linke č.11
Potom sa vydala ku Nábrežiu (Ochody zo zastávky: Nám. Ľ. Štúra smer: Šafárikovo námestie) a potom cúvala dozadu na výhybku ku Národnému Divadlu.
Jak šla strašne smrdela lebo sa rozpalovala farba.
Vždy z Nám. SNP na kopec ku Hurbanovmu námestiu skoro neprešľa BOLA SLABÁ. Vodič na ňu hovoril "Jeď holká,, našťastie vždy prešľa.
Jedno kolečko jej v Tuneli zhoreli brzdy a keď vyšľa nevedno ju zastaviť bez prehodenej výhybky bez volnej trate (pre autá zelená),
vyrútila sa z Tunela ale sprievodkyňa z vlečniaku zabrzdila vozen a tým pádom aj #18. Keby #18 nemala zapojený vozeň kto vie čo by sa s ňou stalo?! pomalilinky zacúvala prehodila výhybku a pomaly šla ku Národnému Divadlu vyhodiť cestujúcich, a pomaly šla do vozovne Krasňany. Pri vozovni sa jej zasekli brzdy tak ju na kolesách odbrzdili uvolnili jej klieštíkové brzdy od kolies a tlačili ju zatial čo T2 #215 šla sama nie v 20 ale 40 minútovom intervale behala po trati. Vo vozovni vlečniak #135 odpojil od #18 a zapojil za #38 a na H1 aj v Nedeľu premávala opäť #38.
Dňa 6.9.08 ako vlečniak (električka bez motoru) sa zapojila za SGP #135 a Schörling za #18 a ťahal ju so #135 do Vozovne Jurajov Dvor.
DPMB #38 + SGP #135
DPMB #38
Posledná dvojnápravová električka bola vyrobená v Česko-Slovenku
bola jediná svojho druhu.
Bola vyrobená v dielňach vlečných vozňov SGP.
Dňa 16.8.1958 sa na železničnom priecestí zrazil s nákladným vlakom pri CHZJD (Istrochem)
Od roku 1973 Bola používaná ako výcvik vodičov električiek.
Od vlekov SGP #115-147 sa odlišoval dĺžkov a jednosmernov úpravou. V prevádzke sa príliš neodsvečil pre veľkú previsnutosť hmotnosti plo
šín z vonkajšej strany náprav. Tento motorový vozeň sa začal postavená prenejasnú situáciu prevádzkovania vozňov ČKD - Tatra Tramvaj2 (ev. č. 6002)
V roku 1974 bola ďalšími dvojnápravovými vozňami
presunutá do Technického Múzea v Brne (TMB). Do vtedy vždy jazdila SÓLO V roku 1989 bola privezená naspäť do Bratislavy
SGP #135
Vozeň bol pokrstený
30.5.2003 v Ústredných dielňach.
Ešte nezasklenený sa vydal s
#38-ičkov Z Ústredných Dielní Jurajovho Dvora na trasu cez :Vajnorskú - Zátišie - Vazovovu - Slovenskú Technickú Univerzitu - Žilinkú - Predstaničné námestie -. Hlavná Stanica - Predstaničné námestie - Žilinská - Slovenská Technická Univerzita - Molecova - Karlova Ves - Dúbravka a do vozovne.
Vozeň SGP #135 bol zapojený za #38 a mal byť zapojený za #18 a dočkal sa toho dňa 27.4.08 na dni Bratislavy na Linke H1 ale kôli tomu, že #18 bola slabá tak opäť premáva s #38
Za #18 ktorá mala vybratý motor čiže ako Vlečniak ho zapojili aj 6.9.08 na DOD Jurajov Dvor lebo #38 bola pokazená a tak to bolo zapojené takto: Schörling #8431+#18+#135 a do Krasňan im cesta trvala cca: 40 minút
ČKD - Tatra Tramvaj2
T2-ojky mali prezívku "ponorky,,
Táto (215) sa sa volá "Milanko,,
čiže môžu ju volaŤ Tédvojka, Ponorka alebo Milanko
Vozne typu T2 sú druhým typom električiek ČKD - Tatra
Vozne T1 sú užšie a nemajú okolo svetla takú ozdobu a sedadlá ako aj T2 #6001 a #6002 majú podlhovasté sedadlá a majú tyčové zberače.
Ale hovoríme o T2-ojke #215:
mala evidenčné čísla:
1. 215 | do 1975 | |
2. 230II | 1976 – 1983 | |
3. 7230 | 1983 – 90. roky 20. storočia | |
4. 215 | od 90. roky 20. storočia |
Do ústredných dielní električiek ste sa mohli dostať Prešporáčikom v ÚD bola #31BMEŽ #31
INFO:
1. séria - typ BMEŽ "Päťokeňák"
ev. čísla #101 (ex. #31), 103, 109, 105, 104, 108
rok výroby a sprevádzkovanie: 1938, 1939, 1940
vyraďovanie od: 1958
prečíslovanie: #101=31, 103=33, 109=39, 105=35, 104(bývala BMEŽ nie GANZ #104)=34, 108=38 (bývala BMEŽ nie DPMB #38)
2. séria - typ BMEŽ "Päťokeňák"
ev. čísla #102, 106, 107, 40, 41, 42
rok výroby a sprevádzkovanie: 1940, 1941, 1942
vyraďovanie: 1958 - 1978
prečíslovanie: #102=32, 106=36,107=37,
3. séria - typ DOZÁB "Päťokeňák"
ev. čísla #43, 44 (ex. #104)
rok výroby a sprevádzkovanie 1949
vyraďovanie 1978, 1996 ako historické vozidla pre rekonštrukciu na GANZ #104
4. séria DPMB "Päťokeňák"
ev. číslo #45
rok výroby a sprevádzkovanie 1953
vyradenie 1977
#31-otke sa vymieňali 3-krídlové dvere za 2-krídlové.
Premávala v súprave s vlečným vozňom.
Od roku 1974 bol pracovným vozňom.
Dňa 19.11.2002 sa vrátil z Technického Múzea v Brne (TMB), kde sa za tie roky nedočkal rekonštrukcie.
Interiér mal byť ako má #38 mal mať koženkové vodorovné sedadlá ako mal on.
Ale bude mať koženkové hrboľaté sedadlá ako #18, #135
Vlečný vozeň SGP #141
V roku 1974 bola z neho odstránená vozňová skriňa a používal sa prevážanie koľajníc
podvozok vozňa SGP-DPMB #141
Interiér vozňa SGP #141
- Trolejbusy -
FBW - Oerlikon #80
V roku 1944 a v roku 1945 sa vyrábal.
A sprevádzkovali ho v roku1947
Po vyradení v roku 1963 bol u súkromného majiteľa vo Vajnoroch. odtadiaľ bol v roku 1994 prevezený do vozovne Trnávka. Pôvodne mal byť rekonštruovaný do roku 1995, ale jeho rekonštrukcia sa na dlhý čas zastavila. V roku 2005 boli pri oprave tohto trolejbusu použité diely z trolejbusu FBW - Oerlikon #78.
Trolejbus sa opravoval 11 rokov.
Žial asi nebude sprevádzkovaný
lebo nemajú motor FWB-Oerlikona
a motor z iného trolejbusu nedajú lebo by to nemalo ten pravý zvuk, aj keď by to niekomu stačilo.
Interiér koženkové hrboľaté sedadlá na ľavej strane v zadu ešte nemá vykoženkované sedadlá ale ešte drevené platne.
Škoda 9Tr #53 (6053) HT 28
Trolejbus mal prvé evidenčné číslo #53 do Augusta 2006 mal #6053 potom ako ho zrekoštrulovali má od septermbra 2006 evidenčné číslo #53
jeho staršýbrat
Škoda 9Tr HT 28 #152 asi v janúáry 2001 horel. tu sú jeho evidenčné čísla:
1. 152 | ||
2. 6152 | 1983 – 1991 | |
3. 8341 | 1991 | |
4. 152 | od 1991 |
rozobratá 9Tr HT 28 #605na#53
24.8.2006
9Tr HT 28 #53 predtým #6053 18.9.2006
Škoda - SANOS 200Tr #6505
Vraky vozidiel Škoda SANOS S 200Tr sa nachájú na Bazovej ul. v Bratislave. No už sa tam nachádza len #6517. #6505 je už v ÚD Jurajov Dvor / Trnávka. Na bazovej sa nachádza aj Škoda 706 RTO #236 ale v garáži
Deň pred DOD Jurajov Dvor / Trnávka bol voz #6505
(škoda že nie 6517) privezený z Bazovej do Vozovne Jurajov Dvor v roku 1999 bol zaradený medzi historické vozidlá. Bol vyrobený v roku 1984 a sprevádzkovaný v roku 1985.
- Autobusy -
Škoda 706 RTO - Jelzc
výrobca:
Karosa n. p., Vysoké Mýto / LIAZ Mn
ichovo Hradiště
ŠPZ :
BL 40-07
BAC 02-01 (1995 - 2004)
BA-756LB (od 25.11.2004)
Rok výroby a sprevádzkovanie:
1968
Zaujímavosti z Rekonštrukcie:
Rekonštrukcia na historické vozidlo za použitia karosérie z autobusu Jelcz (1995) - vozidlo bolo rekonštruované k 100. výročiu MHD v Bratislave.
Výmena oplechovania vo firme Starko + nový náter (2005) - počas opravy boli zničené pôvodné ozdobné lišty z karosérie, nahradené boli lištami s čiernou bužírkou používané na autobusoch Karosa radu 700. Taktiež nový náter nárazníkov nezodpovedal pôvodnému.
Ďalšie INFO:
Autobus po vyradení z osobnej prevádzky slúžil autoškole, administratívne bol vyradený v roku 1978, potom sa dlhšiu dobu nachádzal vo vozovni Krasňany. Po rozobratí boli niektoré jeho komponenty použité v historickom vozidle č. 236. Skriňa historického autobusu pochádza z JRD Vajnory.
Pár informácií o Karose Cabrio
Karosa B732.40 Cabrio #2108II je zrekonštrulovaná z autobusu Karosa B731.1653 #2141 Karosa Cabrio je od Novemra 2005 max. rýchlost 50km/h Výmena automatickej prevodovky Praga 2 M 70 za VOITH D 851 (ako #2141).
Prestavba na kabriolet s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou v Ústredných dielňach DPB (2005) - autobus obdržal naftový motor TEDOM. Technický preukaz vydaný 7.3.2007.
Slovenský rekord - Juraja Barbariča na Sorke BN9,5 #3547
Iné autobusy:
Dopravný Podnik Mesta Brana
Irisbus Citelis 18M #2607
dĺžka 17800 mm |
šírka 2500 mm |
hmotnosť 17300 kg |
obsaditelnosť 157 osob |
výkon 213 kW |
rýchlosť 80 km/h |
Volvo 7700
Volvo 7700A
MAN Lion´s City G CNG
Mercedes - Benz CITARO G
- Zaujímavosti / Fotografie -
(Posledný fotka: (spriadlo) je:
výnimočný detail spriadlo #18 a MINI zapojené obostranné spiadlo aby mohol 18+135 odtiahnuť pracovný brúsiaci vozeň (kolejbrus) Schörling #8431 ktorý má spriadlo vyššie ako #18)