V bratislavskej MHD sa už zveziete aj za SMS
"Železná opona" dnes padla aj v systéme cestovania mestskou hromadnou dopravou v slovenskej metropole.Cestujúci už nemusia hľadať funkčný strojček v autobuse, či šetriť drobné do automatu. Dopravný podnik Bratislava totiž oddnes zaviedol možnosť kúpy lístka na MHD formou SMS. Stačí poslať prázdnu správu na číslo 1100, počkať si približne 2 minúty a lístok je váš.
V skúšobnej prevádzke, ktoré potrvá do februára, si však záujemca môže kúpiť len 70 minútový lístok. Za ten zaplatí o dve koruny viac, ako za "klasický" 60 minútový, teda 24 korún.
"Stále hľadáme možnosti, ako uľahčiť cestujúcim nákup lístkov. Jedna z moderných foriem, ktorá sa osvedčila napríklad aj v pražskom dopravnom podniku, je ich kúpa prostredníctvom esemesky," vysvetľoval dôvody zavedenia novinky šéf Dopravného podniku Bratislava Branislav Zahradník.
Špekulanti bez šance
Úplne bez stresu to však zrejme minimálne zo začiatku nepôjde. Zaslať esemesku bude totiž potrebné približne dve minúty pred nastúpením do vozidla. V čase nástupu do MHD by tak už mal mať cestujúci v mobile spätnú správu potvrdzujúcu kúpu lístka.
V prípade, že človek nastúpi a ešte mu SMS-ka nebola doručená, šéf predstavenstva DPB upokojuje a zdôrazňuje zároveň:
"Moderné technológie v dopravnom podniku vedia takúto technológiu vyriešiť. Budeme mať časový údaj, kedy bola požiadavka zaslaná a z palubných počítačov sa zase dozvieme presne, kedy prišlo vozidlo na zástavku, otvorilo dvere a kedy zatvorilo. Vieme teda presne a férovo povedať, či v čase, keď cestujúci nastupoval do vozidla, už žiadal cestovný lístok. Takúto informáciu bude mať aj revízor v čase kontroly," podrobne osvetlil Zahradník pre Aktuálne.sk.
Prípadným špekulantom však jasne odkazuje, že systém je spoľahlivý a nastavený tak, že sa všetky sporné prípady dajú aj spätne preukázať. Výhovorky o vybitom mobile, či podobné, tak zaručene nepomôžu.
Systém len na faktúru
Novinka bude hneď od začiatku prístupná len pre zákazníkov Orange-u a T-Mobile-u, zákazníci O2 si musia počkať do 26. novembra. Bez ohľadu na operátora je však zatiaľ služba určená len tým, ktorý využívajú paušálne služby. Až neskôr by mala byť služba k dispozícii aj pre držiteľov predplatených kariet.
autobus mercedes
Zahradník tvrdí, že takéto obmedzene nie je vinou dopravného podniku. "Verím však, že toto obmedzenie sa čoskoro z hľadiska legislatívy dorieši v dohľadnom čase," naznačuje nevyriešené úskalia.
Koľko percent lístkov by chcel Dopravný podnik hlavného mesta takýmto spôsobom časom predáva, zatiaľ Zahradník nechcel odhadovať. "To je v tomto momente otvorené, máme isté odhady zo zahraničia. Musíme však myslieť aj na to, že časť zákazníkov nebude môcť hneď využívať túto službu naplno," skonštatoval pre Aktuálne.sk.
Napriek tomu sa však nádeja, že tržby DPB by sa po zavedení platby SMS-kou mohli zvýšiť. Novinku by totiž podľa neho mohli využiť hlavne tzv. neúmyselní čierni pasažieri.
"Sú to ľudia, ktorí cestujú načierno MHD len preto, že si nemali, nestihli, nevedeli zakúpiť cestovný lístok v inej forme. Toto sa potvrdilo aj v Prahe," zdôvodnil očakávania šéf dopravného podniku.
Automaty nezmiznú
Tí, ktorí sa však aj naďalej budú chcieť kupovať lístok tak, ako doteraz, sa nemusia obávať miznutia automatov, či ich nedostatku v novinových stánkoch. Na tomto sa nič meniť nebude.
Dôvodom je aj to, že prostredníctvom zaslanej SMS-ky si záujemcovia zatiaľ kúpia len 70-minútový cestovný lístok. "Filozofia tohto systému je byť čo najjednoduchší, teda nedávať do ponuky veľa typov lístkov. To by totiž skomplikovalo komunikáciu aj cestujúceho so systémom. Tak isto to funguje aj v spomínanom pražskom dopravnom podniku," priblížil Zahradník.
"Uvidíme na základe skúsenosti, čo bude ďalej. Po akých druhoch lístkov bude dopyt, alebo či bude potrebné urobiť nejakú zmenu," dodal pre Aktuálne.sk.