Nová trať bude fungovať aj ako metro
Nová trať bude fungovať aj ako metro
Peniaze na stavbu novej železnice v Bratislave, ktoré sľúbila Európska únia, treba minúť do roku 2015
Železničná trať, ktorá pôjde v tuneli centrom Bratislavy, čaká na zmeny územného plánu. Stavba by sa mala začať o dva roky a dokončiť ju chcú v roku 2015.
BRATISLAVA. Plán prepojenia medzinárodných železničných tratí TEN-T vedie centrom Bratislavy a bude fungovať aj ako krátke metro. V meste bude mať stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany. „Pre laika to môže byť vnímané ako metro, ktoré pozná z iných miest,“ hovorí Gabriel Koczkáš, riaditeľ Dopravoprojektu, ktorý trať projektuje.
Trať bude súčasťou magistrály Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.
Hlavná stavba a tunel
Projekt TEN-T (Trans European Network for Transport) čaká na zmenu územného plánu mesta. „Urobili sme dokumentáciu a v súčasnosti čakáme na schválenie zmien. V decembri by o nich malo rokovať mestské zastupiteľstvo,“ hovorí Koczkáš. „Návrh je už prerokovaný z hľadiska vplyvov na životné prostredie a máme hotovú dokumentáciu k žiadosti o územné rozhodnutie.“
Nová železničná trať v meste prepojí Predmestie v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom povedie popod Dunajom a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde sa napojí na už existujúcu železnicu. Bude viesť asi v šesť kilometrov dlhom tuneli.
„V mieste, kde bude tunel vychádzať v Petržalke na povrch, bude aj odbočka na nosný dopravný systém MHD, ktorý však nie je súčasťou nášho projektu. TEN-T je čisto železničiarska záležitosť.“
Ďalšie stavby
Okrem tejto hlavnej stavby, ktorá povedie centrom Bratislavy, je súčasťou projektu aj napojenie letiska na železničnú sieť v meste, zdvojkoľajnenie v petržalskom úseku smerom na Kittsee a zdvojkoľajnenie trate v úseku Hlavná stanica – Nové Mesto.
Projekt TEN-T by mal byť hotový do roku 2010 aj s dokumentáciou pre tender na jeho staviteľa. Stavba by mala byť hotová do roku 2015. „Máme prísľub peňazí z financií Európskej únie, ide približne o 17 miliárd korún
. Ostatné náklady by mal dofinancovať štát, prípadne mesto. Prísľub je však časovo limitovaný, peniaze musíme do roku 2015 vyčerpať, ak to nestihneme, prídeme o ne.“
Nová stanica Filiálka bude v podzemí, trať povedie tunelom, ktorý bude hĺbiť z povrchu.
Foto: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ